Som rapporterats i media har forskare från Uppsala universitet i samarbete med GUB tagit fram en ny teknik för att förbättra luftkvaliteten ombord och minska spridningen av luftburna sjukdomar, bland andra Covid-19.
För många infektionssjukdomar sker smittöverföringen från individ till individ huvudsakligen genom aerosoler innehållande de smittframkallande mikroorganismerna. De begränsade utrymmena i fordon, t.ex. ambulanser, bussar och taxibilar kan snabbt fyllas med smittsamma aerosoler och bli riskzoner för sjukdomsöverföring av Covid-19 och andra luftvägssjukdomar.
I syfte att minska dessa risker har ett samarbete inletts mellan GUB och forskningsföretaget ViruBustor AB där fil. dr. Marvin Seibert och hans medarbetare under sommaren 2021 byggt om ventilationen i en av GUB:s bussar för att i verklig miljö testa sitt system. I den ombyggda bussen och ett referensexemplar i originalutförande har även sensorer från Senseair satts in för att mäta luftkvaliteten i respektive buss.
Projektet syftar till att förvandla bland annat bussar till en mycket säkrare och hälsosammare miljö genom en enkel omdirigering av luftflödet i fordonet från övertrycks till undertrycksventilation, liknande vad som görs i isolerade rum för luftburna sjukdomar på sjukhus. Motorn erbjuder en möjlighet att kontinuerligt byta ut luften interiört och samtidigt sterilisera den utsläppta luften.
En förbränningsmotor kan betraktas som en flam-sterilisator: den suger in luft och destruerar patogenerna i en explosiv förbränningsreaktion innan den släpper ut den sterilserade luften. Konstruktionen är relativt enkel och kan implementeras snabbt, i många typer av fordon och till låg kostnad eftersom det endast krävs minimal extrautrustning.
Se också:
Expressens inslag om tekniken som testats ombord på vår hybridbuss vagn 840