Miljönytt #1 2022

Vid årsavstämningen ser vi att vi ligger i fas, eller bättre, med de flesta av miljömålen medan vi på vissa punkter inte nått riktigt ända fram. Det stora målet, att köra 100% förnybart, håller dock. När det gäller att minska klimat- och miljöpåverkan genom minskade CO2-, NOX, HC och PM-utsläpp är det endast i fallet NOX vi når målet, de övriga ligger kvar på 2020 års resultat. De CO2-utsläpp vi ändå har härrör från schablonvärden för bränslets produktionsfas och är inte något vi kan påverka annat än via sänkt förbrukning.

Färre resenärer, minskad trafik och ingen visering som följd av Coronapandemin under större delen av året har underlättat framkomligheten och gjort att vi nått i mål med vid marginal när det gäller andel gröna förare och bränslebesparing.

När det kommer till glykolförbrukningen har vi under många år gjort kraftiga förbättringar men nya instruktioner från busstillverkaren om tätare bytesintervall för kylvätskan för vissa av våra bussar har lett till ökad förbrukning. Vi ser inför framtiden att det på grund av detta kommer bli svårt att förbättra oss ytterligare och avvecklar därför detta som miljömål men fortsätter bevaka förbrukningen så vi inte riskerar att hamna på historiska höga förbrukningsnivåer.

Vagnbytessiffrorna ligger glädjande nog för första gången över det högt uppsatta målet, med det bästa resultatet vi någonsin uppmätt.

Miljömål 1

DetaljmålMålUtfall
1.1 Öka andelen km körda på förnybart drivmedel i verksamheten till 100% år 2019.100%100%
1.2 Minska utsläpp av NOX,
PM och
HC.
≤1,7 g/km
≤0,020 g/km
≤0,26 g/km
1,6 g/km
0,021 g/km
0,27 g/km
1.3 Minska vår klimatpåverkan genom att minska utsläppen av CO2.≤227 g/km277 g/km
1.4 Bränslebesparing med hjälp av sparsam körning.
Andel gröna förare.
Besparing mot basmatris.

≥96%
≥6,5%

97,2%
6,7%
1.5 Minska glykolförbrukningen i relation till körda kilometer≥2 200 km/l1 703 km/l
1.6 Minska antal vagnbyten i relation till körda kilometer.≥6 100 km/byte6 187 km/byte
1.7 Minska energiförbrukningen i både trafik och anläggningar i relation till producerade sittplatskilometrar.≤0,1421 kWh/spkm0,1461 kWh/spkm

Miljömål 2

DetaljmålMålUtfall
2.1 
Aktivt söka information och kunskap för att
skapa effektiviseringar och miljöförbättringar
Minst 3 st förändringar som påverkar miljön positivt ska införas under
2021.
Flytt till ny depå med minskad risk för utsläpp vid eventuellt läckage och många andra miljöfördelar.

Justering av gränsvärden i PF och bort med bromsvärden under 15 km/h för att minska däckslitage.

10 nya biogas/elhybridbussar driftsatta med start i Q3.

Beslut fattat om övergång till mer användarvänligt kemikaliehanteringssystem för att ersätta EcoOnline.
2.2 
Ny teknisk plattform för ledningssystemet
”Guldpärmen”.
Infört under 2021.System inköpt och under uppbyggnad men driftsätts först våren 2022.

Nya miljömål 2022

Detaljmål
1.1100% Förnybart drivmedel
1.2NOX ≤1,5 g/km
PM ≤0,020 g/km
HC ≤0,26 g/km
1.3CO2 ≤260 g/km
1.4Andel gröna förare ≥96%
Bränslebesparing ≥6,5%
1.6Vagnbyten ≥6 200 km/byte
1.7Energiförbrukning ≤0,1363 kWh/spkm
2.1Minst fyra förbättringar under 2022.
2.2Ny plattform för ledningssystem införd under 2022.
2.3System för tidsstyrd uppvärmning av bussar på depåramp utifrån utkörningstid ska driftsättas under 2022.

Miljönytt #1 2022 finns som PDF här.

Rulla till toppen