Miljönytt #2 2021

Vid halvårsavstämningen ser vi att vi ligger i fas, eller bättre, med många av miljömålen medan vi på vissa punkter inte nått riktigt ända fram. Det stora målet, att köra 100% förnyelsebart, håller dock.

Vad gäller att minska klimat- och miljöpåverkan genom minskade NOX och HC-utsläpp har vi hittills också nått målen medan partikelutsläppen ligger precis över målet, på fjolårets nivå. CO2-utsläppen däremot har tyvärr inte nått målen. Det beror på att vi kört med en högre andel biogasdrivna bussar och i schablonvärdena för produktionen av biogas ligger högre CO2– värden än för biodieseln HVO. Vår biogas produceras lokalt av Uppsala Vatten & Avfall AB och levereras via pipeline till vår bussdepå, varför de verkliga CO2-utsläppen sannolikt är väsentligen mindre än de scahblonvärden som används i det branschgemensamma verktyget FRIDA som ligger till grund för vår mätning. Oavsett det är det ett mål där vi måste anstränga oss ytterligare framöver för att åstadkomma en ständig förbättring.

Färre resenärer, minskad trafik och ingen visering som följd av Coronapandemin under större delen av året har underlättat framkomligheten och gjort att vi nått i mål med vid marginal när det gäller andel gröna förare och bränslebesparing.

När det kommer till glykolförbrukningen har vi också gjort en kraftig förbättring och nått det bästa resultatet någonsin.

Vagnbytessiffrorna ligger också strax under det högt uppsatta målet, men är trots allt bättre än 2019 års resultat. Efter en svag inledning på året har nya rutiner föranledda av depåflytten i februari lett till stora förbättringar från april och framåt, en trend vi hoppas står sig året ut.

Att minska energiförbrukningen i förhållande till erbjudna sittplatskilometrar har inte nåtts då trafiken under första halvåret ökat sin andel med drygt 5,7%. I våra anläggningar har vi istället minskat förbrukningen per sittplatskilometer med drygt 14,2% men eftersom trafiken utgör en så stor del av vår totala energiförbrukning räcker besparingen i anläggningarna tyvärr inte till. Totalt har energiförbrukningen per sittplatskilometer ökat med drygt 2,7% istället för den minskning med 2% jämfört med 2020 som planerats för att ligga i fas med vårt åtagande att minska förbrukningen med 20% från 2020 till 2030. Fler el-hybridbussar och från nästa år också rena elbussar ger dock hopp om att kunna minska förbrukningen i den takt som krävs framöver.

Miljömål 1

DetaljmålMålUtfall
1.1 Fortsätta köra till 100% på förnyelsebar energi från och med 2019.100%100%
1.2 Minska utsläpp av NOX,
PM och
HC.
≤1,7 g/km
≤0,020 g/km
≤0,26 g/km
1,6 g/km
0,021 g/km
0,26 g/km
1.3 Minska vår klimatpåverkan genom
att minska utsläppen av CO2.
≤0,227 g/km238 g/km
1.4 Bränslebesparing med hjälp av
sparsam körning.
Andel gröna förare.
Besparing mot basmatris.


≥96%
≥6,5%


97%
6,8%
1.5 Minska glykolförbrukningen i
relation till körda kilometer
≥2 200 km/l2 558 km/l
1.6 Minska antal vagnbyten i relation
till körda kilometer.
≥6 100 km/byte5 517 km/byte
1.7 Minska energiförbrukningen i både trafik och anläggningar i relation till producerade sittplatskilometrar.≤0,1421 kWh/spkm0,1490 kWh/spkm

Miljömål 2

DetaljmålMålUtfall
2.1 Aktivt söka information och kunskap för att
skapa effektiviseringar och miljöförbättringar
Minst 3 st förändringar
som påverkar miljön
positivt ska införas under
2021.
Flytt till ny depå med minskad risk för utsläpp vid eventuellt läckage och många andra miljöfördelar.

Stationär varmhållning av bussar behovsstyrd från april.
2.2 Ny teknisk plattform för ledningssystemet
”Guldpärmen”.
Infört under 2021.Test av ett system pågår men inget beslut fattat.

Nya miljömål 2021

Detaljmål
1.1100% Förnybart drivmedel
1.2NOX ≤1,7 g/km
PM ≤0,020 g/km
HC ≤0,26 g/km
1.3CO2 ≤227 g/km
1.4Andel gröna förare ≥96%
Bränslebesparing ≥6,5%
1.5Glykolförbrukning ≥2 200 km/l
1.6Vagnbyten ≥6 100 km/byte
1.7Energiförbrukning ≤0,1421 kWh/spkm
2.1Minst tre förbättringar under 2021.
2.2Ny plattform för ledningssystem införd under 2021.

Miljönytt #2 2021 finns som PDF här.

Rulla till toppen