Sent omsider kommer här resultatet för halvår ett gällande GUB:s miljömål.
Vid halvårsavstämningen 2024 är det lite blandade skurar vad gäller måluppfyllnaden. Vissa mål når vi med råge medan vi inte riktigt är i mål med andra.
Det stora målet, att köra 100% förnybart, håller dock.
När det gäller att minska klimat- och miljöpåverkan genom minskade CO2-, NOX, HC och PM-utsläpp är det blandade siffror med både gröna och röda värden i de olika kategorierna. De CO2-utsläpp vi har härrör från schablonvärden för bränslenas produktionsfaser och är inte något vi kan påverka annat än via sänkt förbrukning.
Ökat antal fartgupp och många vägarbeten med ökade inbromsningar som följd har gjort att vi inte riktigt nått i mål med när det gäller andel gröna förare men däremot ligger vi tack vare mer energieffektiva bussar i fas när det kommer till bränslebesparing.
Vagnbytessiffrorna ligger tyvärr på en nivå som inte når vårt ambitiöst satta mål. Många skadade bussar på grund av fartgupp och därtill väntetider på reservdelar har gjort det svårt att nå målet då vi tvingats till ett ökat antal vagnbyten.
Energiförbrukningssiffrorna är som förväntat fortsatt röda, delvis till följd av en lång kall vinter. Både i våra anläggningar och i trafiken har energiförbrukningen ökat sedan förra året. Det kan till viss del förklaras med att vi i början av året inte kunnat nyttja elbussflottan riktigt i nivå med vad vi hoppats. Sedan i våras har en särskild arbetsgrupp startats med målet att öka elbussarnas andel i vår produktion, något som vi sett resultat av under senare delen av året. Sedan i våras har även den sönderkörda porten i Servicehallen lagats och styrningen av bussarnas rampvärme trimmats in, vilket ger hopp om ett bättre resultat under årets senare del. Vårt mål är att till 2030 ha minska energiförbrukningen per sittplatskilometer med 30 procent jämfört med 2020. Vi hoppas på att fler elbussar på sikt kan bidra till den omställningen.
Miljömål 1
Detaljmål | Mål | Utfall |
1.1 Andelen km körda på förnybart drivmedel i verksamheten. | 100% | 100% |
1.2 Minska utsläpp av NOX, PM och HC. | ≤1,3 g/km ≤0,019 g/km ≤0,24 g/km | 146 g/km 0,023 g/km 0,21 g/km |
1.3 Minska vår klimatpåverkan genom att minska utsläppen av CO2. | ≤165 g/km* | 21 g/km |
1.4 Bränslebesparing med hjälp av sparsam körning. Andel gröna förare. Besparing mot basmatris. | ≥95,3% ≥7,0% | 93,7% 7,5% |
1.5 Minska antal vagnbyten i relation till körda kilometer. | ≥5 500 km/byte | 4 959 km/byte |
1.6 Minska energiförbrukningen i både trafik och anläggningar i relation till producerade sittplatskilometrar. | ≤0,1276 kWh/spkm | 0,1490 kWh/spkm |
1.7 På helårsbasis köra en andel av trafiken på el som korrelerar med elbussarnas andel av fordonsflottan. | ≥10,0% | 9,3% |
Miljömål 2
Detaljmål | Mål | Utfall |
2.1 Aktivt söka information och kunskap för att skapa effektiviseringar och miljöförbättringar | Minst 4 st förändringar som påverkar miljön positivt ska införas under 2024. | Förvaltningsgrupp Elbuss har startat i mars med syfte att maximera elbussanvändandet. Anpassade elbussomlopp för att få ut större antal kilometrar per dag. Ökat andelen varmregummerade däck. Byggt om 8 st normalbussar (biogas) till Euro 6 för att öka livslängden. Gruppchefer för förare infört i juni, för att fånga upp körsätt som påverkar miljön negativt snabbare. Byggt om fyra sjukresebussar till Euro 6. |
2.2 Införa system för styrning av elbussladdning. | Systemet ska vara på plats senast under Q1 2024. | System för elbussladdning driftsatt i mars. |
Miljönytt #2 2024 finns som PDF här.