I och med den nya avtalsperioden i Uppsala klimatprotokoll har protokollets klimatutmaningar uppdaterats och förändrats. Med anledning av detta har alla medlemsorganisationer/-företag antagit utmaningar på nytt utifrån vilka som bedömts som mest relevanta för respektive medlem.
I GUB:s fall har detta medfört att vi antagit följande utmaningar inom olika områden:
Utmaningar – A. Energi
A.1 – Energieffektivisera med 30%
För att anta utmaningen ska organisationen energieffektivisera med minst 30 % per egen vald enhet senast 2030 (basår 2020).
GUB har valt att effektivisera sin energiförbrukning i fordon och anläggningar i förhållande till producerat antal sittplatskilometer. Att måttet sittplatskilometer valts istället för bara körda kilometer beror på att detta utjämnar skillnaden mellan normal- och ledbussar och ger en rättvisare bild i förhållande till graden av tjänst vi erbjuder.
A.2 – Projektsamarbete över energisystemgränser
Utmaningen innebär att organisationen ska delta i minst ett projekt för energisamarbete inom Klimatprotokollet senast 2023. Projektsamarbetet kan vara kopplat till exempelvis energieffektivisering, effekteffektivisering, energilagring, energidelning eller produktion av förnybar energi.
Ett exempel på ett sådant samarbete kan vara i samband den planerade byggnationen av solcellsanläggning på taken över bussramperna på Stadsbussdepån i Fyrislund. Depån ägs av Region Uppsala som också är medlemsorganisation i klimatprotokollet.
Utmaningar – B. Transporter och arbetsmaskiner
B.1 – Fossilfritt och förnybart i egna lätta lastbilar
Vid antagande av utmaningen åtar organisationen sig att egna lätta lastbilarna ska drivas på fossilfri och förnybar energi till 75 % senast 2025. Senast 2030 ska andelen vara 100 %.
Här är vi nästan i mål redan. Samtliga GUB:s fordon som är registrerade som lätta lastbilar utom ett drivs redan idag med fossilfritt och förnybart bränsle. Till 2030 ser vi därför inget hinder för att kunna nå 100%.
B.2 – Fossilfritt och förnybart i egna tunga lastbilar
Vid antagande av utmaningen åtar organisationen sig att egna tunga lastbilarna ska drivas på fossilfri och förnybar energi till 75 % senast 2025. Senast 2030 ska andelen vara 100 %.
Här är vi redan i mål med 100% fossilfritt och förnybart och inga planer finns på att skaffa ett fordon som inte klarar detta krav.
B.6 – Fossilfritt och förnybart i egna arbetsmaskiner
Vid antagande av utmaningen åtar organisationen sig att egna arbetsmaskiner ska drivas på fossilfri och förnybar energi till 75 % senast 2025. Senast 2030 ska andelen vara 100 %.
Här har vi valt att som arbetsmaskiner räkna våra bussar, vilka sedan 2019 drivs 100% med fossilfritt och förnybart drivmedel.
Utmaningar – C. Resor
C.1 – Fossilfritt och förnybart i egna personbilar
Vid antagande av utmaningen ska organisationens egna personbilar drivas på fossilfri och förnybar energi senast 2023.
Samtliga GUB:s personbilar utom en drivs redan till 100% med fossilfritt och förnybart drivmedel i form av biogas och el. Endast vår VW Passat (906) drivs – utöver med biogas – till liten del med bensin. Denna bil planeras att bytas ut senast under 2023, sannolikt tidigare.
Utmaningar – E. Övriga indirekta utsläpp
E.3 – 100 % återtag av IT-produkter
Utmaningen innebär att organisationen till 2023 ska uppnå minst 40 % återtag till återtagspartner av köpt IT-hårdvara i form av datorer och smarta telefoner. Därefter ska målet vara inställt på att uppnå 100% återtag senast 2030.
GUB har via Region Uppsala avtal med leverantör av IT-utrustning som innehåller återtag av IT-produkter. Återtag innebär att utrustningen tas om hand för antingen återbruk eller återvinning av komponenter/material. Utöver detta köper GUB redan tidigare delvis in återbrukad IT-utrustning istället för nytillverkad när så bedöms lämpligt.
Via formuläret nedan kan du lämna frågor eller synpunkter. Vi försöker besvara ev. frågor så snart som möjligt.
(Håll en god ton i diskussionstråden. Olämpliga kommentarer eller personangrepp kommer att raderas.)